Chyby při cvičení

Odhalit, kde děláme při cvičení chybu a nepřichází takový výsledek, jaký jsme čekali, není často vůbec jednoduché. Může to paradoxně být i tím, že se snažíme až příliš. Jsme až moc horliví, urputní a zaměření na vysněný cíl. Nevnímáme své tělo a to, co se nám snaží „říkat“. Třeba to, že vlastně opakujeme „školácké“ chyby v provedení jednotlivých cviků a ty pak nejsou účinné tam, kde mají být. Naopak zatěžují zbytečně svaly, záda a klouby. Nebo se zkrátka celkově přetěžujeme, moc si „nakládáme“. A organismus trpí. Může to pak také končit bolestivým nebezpečným zraněním, které nás na dlouhou dobu (nebo také bohužel navždy) z posilovny vyřadí. Na co si tedy dávat při posilování pozor?posilující žena a muž.jpg
 
Na začátku zahřátí a na konci protažení!
Naše tělo se musí na zátěž důkladně připravit. Je nutné ho předem zahřát. Jinak hrozí, že si při cvičení poraníme svaly. Neméně důležité je na konci posilování plynulé protažení svalů. Připravíme je tak k odpočinku. Když tento strečink zanedbáváme, riskujeme zkrácení svalů!
 
Správně dýcháme!
Obvykle při uvolňování svalu provádíme nádech a při jeho zapojení výdech. Třeba při sklapovačkách a klicích. U některých cviků je ale potřeba prostě jen pravidelně dýchat. Dobrým příkladem je známé prkno – plank. Dýcháme do břicha. Posilujeme tím hluboký stabilizační systém.
 
Nezamykáme klouby!
Ruce a nohy nepropínáme při cvičení do maxima, je to pro ně nepřirozené. Trpí tím především kolena a lokty. Může dojít k velmi bolestivému poškození kloubních vazů. Přirozené je mírné ohnutí!žena cvičí jógu.jpg
 
Nezapomínáme na správné držení těla!
Správný „postoj“, to je základ. Když ho nemáme, dříve či později se to projeví bolestí nebo zraněním části těla, kterou tím přetěžujeme. Při cvičení je důležité zatěžovat svaly rovnoměrně a správným technickým provedením cviků. Posilování je pak efektivnější a bezpečnější. Hlavu je potřeba držet tak, že je v prodloužení těla a bez předsunuté brady. Břicho zatahovat a zpevňovat. Pánev podsazovat. Ramena je potřeba stáhnout od uší, dozadu. Tyto zásady správného držení těla jsou ovšem důležité i v „běžném životě“, mimo tělocvičnu!